Duetrosten

Duetrosten, eller Dobbelttrosten eller Jerpetrosten, som den også kalles, er vår største trosteart og relativt fåtallig og sjelden. Den er også en beskjeden art, som ikke liker å stikke seg fram. Den ligner måltrosten, men er større og har karakteristiske runde buktegninger til forskjell fra måltrosten, som har pilspissformede prikker under buken. Duetrosten er en trekkfugl som trolig overvintrer i Vest-Europa og Nord-Afrika. Arten hekker om sommeren spredt i skogene på sør- og østlandet og i et lite område i Pasvik. På vestlandet og i Trøndelag er imidlertid hekking sjeldent. Stor var derfor min overraskelse da jeg kom over et par som lagde varsellyder mot meg, da jeg kom gående gjennom skogen et sted i Trøndelag. Jeg forstod at her måtte det være et reir i nærheten, men trostene var ikke særlig villige til å røpe hvor det lå. Det ble en «balanseøvelse» mellom å tilfredsstille min nysgjerrighet etter å finne reirplassen og samtidig utøve forsiktighet for ikke å forstyrre hekkingen. Målet mitt hadde etterhvert blitt å få et bilde av duetrost på reiret. Jeg fulgte fuglene rundt, men forstod at de forsøkte å trekke meg vekk fra reiret. Ikke var de like interessert i hverken naturfoto eller poseringer, så etter et kort søk etter reirplassen trakk jeg meg tilbake og lot de være i fred.
Litt senere samme dag dro jeg tilbake for å sirkle meg inn på hvor reirplassen kunne være. På ny startet varsellydene og trosteparet sirklet rundt meg på betryggende avstand oppe i trærne. Nå hadde jeg derimot fått en bedre anelse om hvor reiret kunne være og fant det ikke lenge etter. Nok en gang trakk jeg meg tilbake og lot de være i fred.

Neste morgen snek jeg meg opp på en høyde på oversiden av reiret, og denne gang lyktes jeg med å få tatt bildene jeg ville ha av duetrost på reir i Trøndelag. Under følger noen av bildene jeg fikk tatt og helt nederst bildet av duetrosten på reiret. Alle bildene tatt med Canon 7Dmkii + 400mm f4 DO mkii + 1,4x teleconverter. Klikk på bildene for å se en større versjon (åpner i ny fane/vindu).

20200531-EA6A419220200531-EA6A422720200531-EA6A425220200531-EA6A426620200601-EA6A4299

Legg igjen en kommentar